זה מרגיש לי פתאום שכולם סביבי נמצאים בתהליך גמילה מטיטולים.
החורף שעוד רגע פה, לצד החופשה הארוכה של החגים, הביאו הורים רבים לנצל את המומנטום להיפטר מהטיטול.
באופן טבעי, תהליך הגמילה מבוסס המון על שימוש בשפה:
* אנחנו רוצים להכין את הילד מראש למה שהולך להיות ולהסביר לו במילים ברורות שמעכשיו מתפנים בשירותים,
ושהנה יש לו תחתונים כמו של גדולים,
* הילד מספר לנו מתי הוא צריך להתפנות,
*מבקש עזרה בתום התהליך,
*משתף אותנו שהוא פספס ורטוב לו, צריך להחליף בגדים,
יש פה שימוש נרחב בשפה.
אבל מה אם לילד יש איחור שפתי?
איך נוכל להקל על תהליך הגמילה כאשר לילד יש עיכוב בדיבור?
- נחשוף את הילד לאוצר המילים החדש, תוך דגש על המילים החדשות:
“הנה שירותים“, “זה הסיר“, “קניתי לך תחתונים“, “צריכים להרים את האסלה“, “בוא נטפס על השרפרף“, “את הנייר טואלט נזרוק לאסלה ונוריד את המים“.
- נחזור פעמים רבות על רצף הפעולות בתהליך, תוך שימוש במשפטים קצרים:
“קודם נוריד תחתונים, ואז נשב על האסלה, אחר כך ננגב עם נייר ובסוף נוריד את המים ונשטוף ידיים”.
נכון, יש פה הרבה דברים שצריכים לזכור. ולכן חשוב ביותר לחזור שוב ושוב, כדי להקל על הילד ולהפוך את התהליך לכמה שיותר אוטומטי עבורו.
- נשלב תמיכה ויזואלית:
ציור בשלבים שתלוי על דלת השירותים יכול לתת תמיכה מצויינת וחיזוק של המסר המילולי הארוך. באופן הזה נאפשר גם לילד להיות שותף פעיל בתהליך, כאשר הוא מצביע על הפעולה המתאימה בזמן שהוא עושה אותה, גם אם הוא מתקשה עדיין להשתמש במילים ברורות.
- הכי חשוב- נחזק את הילד על כל התנסות בדרך, על כל שיתוף פעולה מצידו, גם אם בסוף הוא פספס:
“כל הכבוד! התישבת לבד על האסלה”. “איזה אלוף אתה! הוצאת לבד את התחתונים מהמגירה”. “אתה ממש בוגר, הבאת לי סמרטוט לנקות את הרצפה”.
ילדים עם עיכוב שפתי “רגילים” לחוות קשיים וכשלונות בדיבור שלהם, ולכן חשוב במיוחד להעצים ולחזק אותם על כל התנסות חדשה.
גמילה קלה ונעימה!
נועה ברק
קלינאית תקשורת
מעצימה ילדים בעזרת מילים