​”מא, ני צה גידה!” תורת ההגה

לא, זו אינה טעות הקלדה. הציטוט בכותרת הוא פניה (בעברית) של ילד בן שנתיים וחצי. מצליחים לפענח? המשיכו לקרוא ואולי תגלו את התשובה…

השפה היא למעשה אוסף של סימנים מלאכותיים המוסכמים על-ידי קבוצת אנשים. השפה מופשטת ומייצגת רעיונות, רגשות ומחשבות.

תהליך רכישת השפה, על כל גווניה, מתחיל עוד ברחם האם ונמשך עד לסוף שנות העשרים ואף מעבר לכך.

נהוג לחלק את השפה לחמישה תחומים עיקריים. במאמרים הבאים ארחיב בהדרגה על כל אחד מהם ואציין שיבושים אפשריים בכל תחום.

1) פונולוגיה– תורת ההגה. תחום זה כולל את כל הצלילים שבשפה (ביחיד- ‘פונמה’ או ‘הגה’, ברבים-‘פונמות’ או ‘הגאים’), ועוסק בדרך בה הצלילים מתחברים זה לזה ליצירת הברות ומילים. לדוגמא- נפרק את המילה ‘גֶּרֶב’ להגאים המרכיבים אותה: גּ—ֶ—ר—ֶ—ב. מתקבלים 5 הגאים בדידים. לכל הגה בפני עצמו אין משמעות, אך החלפה של הגה אחד באחר תביא לשינוי במשמעות (בדוגמא הנ”ל, אם נחליף את ההגה ‘ג’ בהגה ‘ע’ נקבל את המילה ‘ערב’ שהיא שונה לחלוטין במשמעותה מהמילה ‘גרב’).

בנוסף, גם לטעם, הדגש, יש חשיבות ביצירת משמעות המילה.

ניתן לראות כי ההגאים בשפה מתחלקים לשני סוגים: עיצורים ותנועות:

עיצורים-אלה הגאים שבמהלך הפקתם האוויר ‘נעצר’, או נחתך, באברי ההיגוי (גרון, שפתיים, לשון, חיך).

תנועות– אלה הגאים שבמהלך הפקתם האוויר ‘נע’ בחופשיות.

לא כל ההגאים נרכשים באותו הגיל. בכל אחד מהעיצורים או התנועות בשפה יכול להיות שיבוש.

סוגי השיבושים האפשריים הם:

  • השמטה של הגה (ילד שאומר ‘ָדוּר’ במקום ‘ כָּדוּר ‘). לעיתים תתכן השמטה רק במילים ארוכות (ילד שאומר ‘טייה’ במקום ‘מטריה’).
  • החלפה של הגה אחד באחר (ילד שאומר ‘חיון’ במקום ‘חלון’).
  • שיבוש של הגאים מסויימים (למשל, ילד שהוגה באופן משובש את ההגה ‘צ’).
  • שיכול הגאים– החלפה בין שני הגאים סמוכים במילה (ילד שאומר ‘מתבלש’ במקום ‘מתלבש’).

ישנם שיבושים שהם תואמי גיל ומהווים חלק מתהליך התפתחות תקין. עם הזמן מערכת העצבים והשרירים תתפתח ותבשיל, והשיבושים יעלמו בהדרגה ובאופן טבעי. ההגיה של ילד סביב גיל שש שנים כבר תואמת כמעט לחלוטין את הגיית המבוגר. עם זאת, כאשר מדובר בשיבושים שאינם התפתחותיים או אינם תואמי גיל, פעמים רבות יש צורך בהתערבות טיפולית.

ככל שכמות השיבושים של הילד תעלה, כך מובנות הדיבור שלו תרד. ילד שמדבר באופן מאד משובש יחווה תסכול רב מכך שהסביבה לא מבינה אותו. זה יכול להביא להתנהגות תוקפנית (שימוש בידיים במקום בפה לצרכי תקשורת), הסתגרות וקשיים רגשיים.

יש לבדוק ולאבחן כל מקרה לגופו ולהחליט על זמן ומשך הטיפול בהתאם לסוג השיבוש, גיל הילד, מספר השיבושים וגורמים משתנים נוספים.

גורם חשוב לא פחות בהחלטה- האם ומתי לטפל, היא מידת המוטיבציה והפניות של ההורים לטיפול. ההורים חייבים להיות פעילים לאורך כל תקופת הטיפול, להקפיד על הגעה בזמן לטיפולים, שמירה על רציפות הטיפולים (להשתדל לא לבטל טיפול) וכמובן להקפיד לתרגל בבית בהתאם להדרכת הקלינאי.

ומה בנוגע לפנייה הנרגשת בכותרת? כמובן- “אמא, אני רוצה גלידה!”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם? שתפו!

אולי תרצו לקרוא גם

מאמרים

טיפים למשחק כיפי

זמן המשחק שלכם תמיד משעמם ונראה אותו הדבר?קבלי כמה טיפים של אלופים שישדרגו את חווית המשחק למקסימום: ???? רדי לגובה העיניים שלו ושבי לידו על הרצפה או השטיח.???? אל תפגיזי בשאלות. זה מלחיץ ולא מקדם.???? תני לו להוביל את המשחק. תסמכי עליו, הוא יצירתי ויראה לך כבר איך מעניין אותו לשחק בזה.???? תחקי את מה

Uncategorized

“איפה השפתיים שלי?”

מכירה את זה ששניה לפני הפרידה בלילה,אחרי שכבר צחצחנו שיניים וקראנו סיפור ואיחלנו “לילה טוב מתוקה” וכיסינו בשמיכה והוספנו נשיקה חמה ומלטפת, רגע לפני שאנחנו יוצאות מהחדר להמשיך עם סידור המטבח והסלון, פתאום יגיע איזה ציוץ מכיוון המיטה שיטרוף את כל הקלפים? “אמא איפה השפתיים שלי?” נעצרתי. על איזה שפתיים היא מדברת ריבון העולמים? עכשיו,

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהבחזרה לחנות
      חישוב משלוח
      הפעלת קופון

      התחברות לאתר

      דילוג לתוכן